De basisprincipes van het ontwerpen van een restaurant

De basisprincipes van het ontwerpen van een restaurant

Een restaurant, of, meer formeel, een eetgelegenheid, is over het algemeen een bedrijf dat voedsel en dranken bereidt en levert aan consumenten. Een restaurant kan echter ook lunch, diner serveren en zelfs snacks en koffie bestellen. Over het algemeen variëren restaurants qua uiterlijk en aanbod sterk, van eenvoudige fastfoodrestaurants en cafetaria’s in cafetaria-stijl tot middenklasse high-end specialiteitenrestaurants, tot dure luxe restaurants. Sommige restaurantketens bieden ook afhaaldiensten aan; deze zijn echter meestal beperkt tot bepaalde locaties. Enkele andere soorten restaurants zijn bistro’s, cafés, coffeeshops, pubs en privé-eetzalen.

Van oudsher was de restaurantindustrie gericht op het bieden van tevredenheid met eten en drinken aan klanten in plaats van verkoop. Veranderingen in de economie hebben er echter toe geleid dat de industrie is onderworpen aan toenemende consumenteneisen voor service en een betere kwaliteit van de voedsel- en drankbereiding. Als reactie hierop hebben veel restaurants een “nieuwe klantgerichte” strategie aangenomen, waarbij hun marketinginspanningen en promoties zijn gericht op het aantrekken van nieuwe klanten en het behouden van bestaande klanten door een verbeterde kwaliteit van het menu en de service. Tegenwoordig bieden veel restaurants speciale aanbiedingen en exclusieve aanbiedingen, zoals scherp geprijsde lunchmenu’s, om deze klanten aan te trekken.

Om een ​​concurrentievoordeel ten opzichte van hun concurrenten te behouden, bieden de meeste restaurants nu een brede selectie menu’s en kies-je-zelf-bestelopties. Bovendien beschikken veel restaurants nu over volledig aanpasbare menu’s met de mogelijkheid om specifiek voedsel te bestellen of een aangepast maaltijdplan te maken. Het verhoogde niveau van maatwerk dat wordt aangeboden, biedt restaurantbezoekers meer controle over hun restaurantervaring. Aangepaste menu’s kunnen alles omvatten, van kant-en-klare gerechten en dranken tot een volledige dinerervaring met een zittende restaurantservice en een persoonlijke chef-kok. Bovendien heeft de toegenomen populariteit van mobiel eten ertoe geleid dat veel restaurants afhaalmenu’s aanbieden tegen een aanzienlijk lagere prijs om te concurreren met lokale afhaalbedrijven die hogere prijzen vragen voor dezelfde service, maar niet hetzelfde niveau van persoonlijke service of product kunnen garanderen beschikbaarheid.

Een andere uitdaging voor veel hedendaagse restaurants is die van een snel veranderende en evoluerende markt. Het snelle tempo van verandering vereist dat moderne restaurants zich effectief aanpassen aan de veranderende verwachtingen van de consument. Veel consumenten verwachten fastfood van fastfoodrestaurants dat weinig ruimte laat voor creativiteit of culinaire verbeeldingskracht. Als reactie daarop hebben veel hedendaagse restaurants hun toevlucht genomen tot het serveren van “dezelfde oude” gerechten tegen hoge prijzen in een poging bestaande klanten te behouden en nieuwe aan te trekken.

Nog gebruikelijker bij verfijnde eetervaringen zijn ‘specials’ of themadiners en lunches. Hoewel deze eetervaringen vaak bedoeld zijn om een ​​bepaald restaurantmerk of restaurantconcept te promoten, zijn ze een standaardkenmerk geworden van veel luxe eetgelegenheden. Vaak zijn dit gemaakte maaltijden die hoger geprijsd zijn dan gewone maaltijden en toch allemaal dezelfde waarde en hetzelfde plezier bieden. Een goed voorbeeld hiervan is de populaire “vijfgangenmaaltijd” of dinerspecial die soms in fine-dining restaurants te vinden is.

Tegenwoordig is een van de meest onderscheidende manieren om restaurants te onderscheiden, door te focussen op een of twee belangrijke kenmerken die een bepaalde eetgelegenheid onderscheiden van andere restaurants. Hoewel sommige van deze fundamentele verschillen zich misschien niet meteen bij gasten registreren, kunnen ze na verloop van tijd duidelijk worden. Als een restaurant warme gastvrijheid uitstraalt of aandacht toont voor de gast door een plezierige ervaring te bieden, zullen deze gasten overuren meer merken. Nieuwe technologie begint gasten ook in staat te stellen te communiceren met het restaurantpersoneel en een meer op maat gemaakte ervaring te creëren via sociale netwerken en mobiele telefoontoepassingen. Deze nieuwe technologieën creëren een nieuw soort restaurantgasten die meer gericht zijn op kwaliteit en waarde dan op de laagste prijs of de nieuwste trend.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *