Smaakkathedraal: nieuw concept uit de koker van chef de cuisine Jalil Bekkour Smaakkathedraal: nieuw concept uit de koker van chef de cuisine Jalil Bekkour Yesse, onze floormanager in spe Yesse, onze floormanager in spe What's new

Het restaurant is geopend voor hotelgasten en vanaf 1 juni heropent Bizar-Bazar haar deuren voor iedereen en kun je weer als vanouds terecht voor de lekkerste gerechten, zij het wel op 1,5 meter afstand van andere tafels én bedienend personeel. In de periode dat we onze deuren moesten sluiten hebben we niet alleen hard gewerkt om ons restaurant ‘1,5 meter maatschappij-proof’ te maken, maar hebben we ook onze recepten en service geperfectioneerd. 

 

Natuurlijk, we zijn met zijn allen diep geschokt door wat er gebeurt. Mensen zijn angstig, verliezen misschien hun geloof. De samenleving wordt gegijzeld door angst. Wat we echter nodig hebben, is de hoop en het geloof dat we hier met zijn allen beter gaan uitkomen. Nadenken over de betere prioriteiten die we gaan stellen. Zorgen dat we ons gaan inzetten voor een warmere samenleving en dat we de eenvoudige dingen meer gaan appreciëren. Het gaat nu om de echte zaken in het leven. Daarbij voelt het niet altijd even eerlijk. Terwijl de één in quarantaine moet omdat hij of zij bij een risicogroep behoort, moet de ander juist voor hem of haar zorgen, door keihard te werken en deze maatschappij draaiende te houden. 

 

De relatie tussen hospitality en hoop is niet te ontkennen. Echte hospitality is het vermogen om fundamenteel vanuit het perspectief van de ander te zien. Dat gaat veel dieper dan commerciële hospitality: dat is vriendelijk zijn met het doel om iemand geld uit zijn zak te kloppen. Echte gastvrijheid gaat erom dat je leert kijken zoals de ander naar de werkelijkheid kijkt en hem of haar mild verrassen met vriendelijkheid, begrip en empathie. In die zin is echte gastvrijheid nu meer dan ooit nodig. De maatschappij heeft het namelijk nodig dat we dichter bij elkaar komen. Social distance is een noodzakelijk kwaad, dat dichter bij elkaar komen moeilijker maakt. Het kunnen heropenen van de food en hospitality sector is daarom heel erg belangrijk. We beseffen dat samen eten en drinken cruciaal is. Het is niet iets wat tot de marge van het leven hoort. 

 

Dineren ten tijde van de anderhalve meter samenleving

De afgelopen periode hebben wij daarom gebruikt om Bizar-Bazar aan te passen en gereed te maken, zodat kan worden voldaan aan de RIVM richtlijnen in de nieuwe anderhalve meter-samenleving. Het uitserveren van eten en drinken op 1,5 meter kan bij ons. Wij zijn er dan ook helemaal klaar voor om weer open te gaan en gasten te ontvangen. Om de gasten een veilige en fijne beleving mee te geven, wordt het bezoek van de gast bij de entree gereguleerd door het personeel. Zo worden de gasten door het personeel geplaceerd aan een tafel.

 

Al onze tafels staan op meer dan 1,5 meter uit elkaar zodat men geen contact kan hebben met andere gasten. Wij hebben extra uitserveertafels geïntroduceerd waarop het bedienend personeel de drankjes en gerechten op 1,5 meter afstand uitserveren. Zo kan de gast zelf opstaan en zijn bestelling van de uit serveertafel halen. Als onze gasten klaar zijn, begeleiden wij ze weer uit onze zaak die voorzien is van een aparte uitgang, in verband met 1- richtingsverkeer in de zaak. Hierna wordt de tafel leeggeruimd en wordt alles ontsmet. Om de service te kunnen waarborgen werken we met minder personeel zodat we goed kunnen spreiden. De medewerkers werken vanzelfsprekend op een verantwoordelijke en veilige manier en volgen hierbij alle hygiënerichtlijnen van het RIVM.

 

Binnen ons bedrijf werkt het personeel met mondkapjes en handschoen, die worden gewisseld na uitgifte van elke bestelling, en wassen wij allemaal regelmatig onze handen.

 

Reserveren kan via bizarbazar.nl/restaurant